Godzinki o Niepokalanym Poczęciu NMP

Jedną z tradycji związanych z mszą Roratnią są w wielu parafiach odprawiane bezpośrednią przed nią Godzinki do Matki Bożej. W czasie adwentowego oczekiwania wierni bardzo chętnie siegają po tę forme śpiewanej modlitwy i uświęcania czasu.

Czas powstania i miejsce tej formy modlitwy są trudne do określenia. Prawdopodobnie powstały na przełomie XIV i XV wieku jako wynik sporu na temat dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Na tle sporu o prawdę o Niepokalanym Poczęciu franciszkanin Leonardo Nagaroli napisał oficjum ku czci Niepokalanej Dziewicy. Inni uznają za autora bł. Piotra Rodrigueza (1531 – 1617). W Polsce Godzinki rozpowszechniły się za sprawą jezuitów. Za ich tłumacza przyjmuje się Jakuba Wujka albo nieznanego jezuitę z klasztoru św. Barbary w Krakowie. Stolica święta zatwierdziła Godzinki w roku 1615. Polski przekład wydrukowano w roku 1616. Śpiew godzinek oparto na melodii IX Kyrie ze mszy o Matce Bożej według chorału gregoriańskiego oraz psalmodycznego recytatywu. Zasadniczo powinna być wykonywana jako chóralny kanon dialogiczny.

Układ tej modlitwy przyjmuję formę modlitwy brewiarzowej dzieląc się na poszczególne godziny: jutrznia, pryma, tercja, seksta, nona, nieszpory i kompleta. Siedmioczęściowy charakter nabożeństwa wywodzi się z tradycji judeo-chrześcijańskiej, sięgającej starożytności. Już w Starym Testamencie był zwyczaj, że w świątyni jerozolimskiej siedmiokrotnie w ciągu dnia oddawano Bogu chwałę, w myśl słów psalmu: Siedmiokroć na dzień wysławiam Ciebie (Ps 119, 164).

Cechą charakterystyczną godzinek jest brak psalmów i czytań biblijnych. Jednak wykorzystują one bogactwo biblijnych symboli, figur i obrazów. Autor Godzinek do Matki Bożej najczęściej odnosił fragmenty Starego Testamentu opisujące Oblubienicę z „Pieśni nad Pieśniami” lub Mądrość u Syracha lub w „Księdze Mądrości”. Treści biblijne jakie znajdujemy w tekście godzinek ukazują nam wypełnienie Słowa Bożego w Maryi

Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny są nabożeństwem przez jednych znanym, lubianym i praktykowanym, przez innych – nierozumianym, a przez to i unikanym. Pewnym natomiast jest, że jest to modlitwa, która może się stać zachętą do poznania symboliki biblijnej oraz są okazją uczenia się z Maryją kontemplacji i oczekiwania przyjścia Jezusa.

Bardzo pięknym zwyczajem jest śpiewanie ich w naszych świątyniach przed mszą Roratnią. Wyśpiewując kolejne wersy tej modlitwy maryjnej razem z Maryją kontemplujemy tajemnicę Bożego zamysłu. Kościół śpiewem „Godzinek” chwali swoją Matkę, a przez Nią oddaje cześć samemu Bogu.